Portada > Notícies 7a CAMINADA NOCTURNA...

7a CAMINADA NOCTURNA DELS COMALATS

Un any més, els municipis de Forès i Passanant i Belltall organitzen la Caminada Nocturna dels Comalats. Enguany celebrem la seva 7ª edició el dia 9 d'Agost amb més ganes que mai.

I es que aquest any també ens coincidirà amb una pluja de meteors coneguda com les Llàgrimes de Sant Llorenç o Perseids, provocada per la cua de pols còsmica que el cometa Swift-Tuttle deixa anar al seu pas.

Aquest cometa descriu una trajectòria que fa la volta al Sol cada 135 anys, però cada any la Terra travessa la seva cua. En fer-ho, les partícules de pols i sorra travessen l'atmosfera terrestre a una velocitat de 59 km/s (212.400 km/h); a causa d'aquesta velocitat extrema, les minúscules partícules del cometa, la majoria de les quals no són més grans que un gra de sorra, poden produir impressionants traces de llum. Els brins de pols interestel·lar es cremen per complet a una alçada de 100 km per sobre de la superfície terrestre.

Es calcula que, en condicions òptimes, es poden arribar a veure fins a 100 meteors per hora. La intensitat d'aquesta pluja de meteors i l'època de l'any en què es produeix fan dels Perseids una de les pluges d'estels més populars i fàcils de gaudir. El seu nom fa referència al seu radiant (punt d'origen aparent sobre la volta del cel), que és a la constel·lació de Perseu, a tocar de la de Cassiopea.

S'anomenen també llàgrimes de sant Llorenç per la proximitat de la festa de Sant Llorenç al màxim de la pluja. Com que els Perseids apareixien la nit que se'l recordava, es van associar amb les llàgrimes que va plorar el sant en ser cremat en una graella.

Per assistir a la caminada nocturna només us cal portar roba i calçat còmodes, i quelcom per sopar. Les sortides es faran simultàniament a les 8 del vespre des de tres punts diferents, Forès (a Pla de la Bassa), Passanant i Belltall. Ens trobarem tots els participants en un mateix punt final, a La Sala de Comalats. Allà podrem sopar una mica i gaudir del planetari mòbil que hi instal·laran els amics de CELOBERT, que també ens ajudaran a interpretar alguns dels misteris i curiositats més significatives de l’univers.

En definitiva, una nit molt especial en un entorn incomparable que de ben segur perdurarà en la nostra memòria. L’has de viure!